CAREER PLANNING TENDENCIES OF STUDENTS: AN IMPLEMENTATION ON STUDENTS OF KARABUK UNIVERSITY BUSINESS FACULTY

Fatih Bayram

Abstract


Almost 150 of the approximately 200 universities in Turkey have a faculty of management, which is also commonly named as faculty of administrative sciences and economics. Approximately 500 thousand students graduate from these departments each year and they step into the business life. The purpose of this study is to determine the career plans of sophomores studying in business or other relevant departments. In this perspective, the method of case study, which is accepted among qualitative research designs, was used. A document analysis was implemented for the case study. Moreover, the words and the themes which the students use to find out their career plans were classified. The results obtained from this study clearly indicate that students pay more importance to public sector exams or other standardized tests with the hope of finding a good job in the public sector, and therefore it is revealed that the university education focuses on institutional objectives which remain quite below the expectations of the sector. Furthermore, there is common belief that individual and patronage relationships play an important role in finding satisfactory jobs. In addition to the economic and political conjuncture, it may be stated that curriculum of education does not encourage students for entrepreneurship.


Keywords


Business Administration, Career Management, Career Planning, Entrepreneurship, Future Expectation

References


Adıgüzel, O. (2008). Türkiye’de Gençlerin Kariyer Planlamasını Etkileyen Faktörler ve Üniversite Hazırlık Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi.

Bayraktaroğlu, S. (2006). İnsan Kaynakları Yönetimi, Sakarya: Gazi Kitapevi.

Bingöl, D. (2004). İnsan Kaynakları Yönetimi, İstanbul: Beta Yayıncılık.

Erdoğan, H.T. (2009). Bireysel Kariyer Planlama ile Kişisel Başarı Arasındaki İlişkiye Yönelik Dumlupınar Üniversitesi’nde Bir Uygulama. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Doktora Tezi.

Harman G. (2003). International PhD students in Australian universities: financial support, course experience and career plans. International Journal of Educational Development. Volume 23, Issue 3.

Mavisu, H. (2010). Bireysel Kariyer Planlamanın Aşamalarından Biri Olarak Hedef Belirleme ve Kariyer Başarısı İlişkisi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.

Tahtalıoğlu, B. (2012). Turizm Eğitimi Almakta Olan Üniversite Öğrencilerin KAriyer Planlamalarına İlişkin Görüşlerin İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi.

Taşlıyan, M., Arı N.Ü., Duzman, B. (2011). İnsan Kaynakları Yönetiminde Kariyer Planlama ve Kariyer Yönetimi: İİBF Öğrencileri Üzerinde Bir Alan Araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2), 231-241.

Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.


Full Text: PDF

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.